Pizza-bonanza!

Fredag kväll, lugnt och skönt - eller?
 
Kom hem efter jobbet lite tidigare än vanligt (smet faktiskt om jag ska vara ärlig... ), hälsade på familjen, kollade av läget sådär som man gör när man kommer hem. Sen blev det full fart... Började med att baka Twix-kakor a lá Jennys matblogg, medan allt var i ugnen städade jag undan på köksbordet så gott jag kunde, är inte helt lätt när man inte har någonstans att lägga grejor ännu, väntar på ett skåp som skall byggas i köket - försenad leverans förstås. Sen var det dags att börja med middagen, redan igår bestämde vi att vi skulle äta hemma-pizza ikväll, så jag satte degen på jäsning mitt i alltihopa. Egen tomatsås också förstås. Sen baka ut allt, skära till kakbitarna, grädda pizzorna, äta, diska, passa på att ta en promenad medan det fortfarande var ljust ute, nu sitter jag här framför datorn med en nostalgi-lista på Spotify i högtalaren... Blev en intensiv kväll, men känner att efter denna dag var det skönt att bara göra och slippa tänka så mycket. 
 
Nåja, mer mat än prat tänker jag som älskar att äta. Ni måste ju få ta del av mitt pizza-recept förstås, första gången jag gjorde denna deg och den blev helt fantastiskt god! Och pizza kan man aldrig få nog av, variationerna är ju oändliga! Detta grundrecept räcker till 4 "normalstora" pizzor eller en stor långpanna
 
Deg:
8 g jäst
4 dl kallt vatten
2 msk olivolja
2 tsk salt
1½ tsk strösocker
10 dl vetemjöl special
 
Blanda ihop ingredienserna i en bunke för hand tills degen precis går ihop
Täck bunken med lock eller plastfolie och låt vila 45-60 minuter
Mjöla ditt bakbord och skrapa ur degen ur bunken
Dela degen i 4 lika stora delar, forma till runda bullar
Lägg bullarna på ett fat, droppa/pensla på några droppar olivolja och täck med plastfolie (så att det inte fastnar)
Låt jäsa cirka 15 minuter i rumstemperatur
 
Tomatsås
½ gul lök
2 vitlöksklyftor
1 burk (400 g) krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 msk olivolja
2 tsk honung
pizzakrydda
salt, peppar
 
Skala och hacka lök och vitlök grovt
Mixa lök tillsammans med resterande ingredienser med en stavmixer till lagom konsistens
Smaka av med salt och peppar
 
Ta en degbulle på ett mjölat bakbord, vänd den så att det blir mjöligt på båda sidor, dra ut degen med händerna till en början, sedan kavla ut den. Se till att det hela tiden är mjöl under och vänd degen då och då. Kavla ut till cirka 30 cm i diameter (mina pizzaplåtar är ungefär den storleken, man kan naturligvis försöka få botten så tunn man vill), montera sedan dina valda tillbehör, börja med tomatsåsen.
 
Grädda pizzan i så varm ugn som möjligt, min går upp till 275 grader, för att få så spröd och härlig botten som möjligt. Man kan också låta ugnsplåten stå och bli varm i ugnen för att baka ut pizzan på ett bakplåtspapper och sedan skjutsa över den till varma plåten för att få "pizzaugnskänsla" hemma. Baka cirka 5-7 minuter beroende på din ugn, håll lite koll och ta ur pizzan när du anser den se bra ut! 
Lycka till!
 
 
Alltså - pizza kan man variera i all oändlighet, se bara på pizzerians menyer och välj och vraka det du vill ha på! Idag blev det salami, skinka, paprika och ost för oss, men man kan ju lika gärna göra en Quattro stagioni, Margarita eller varför inte en Capricciosa?
 
alltiett - fredagsmys - middag - middagstips - recept