Äntligen saffransbullar!

Som jag har längtat, men inte riktigt haft tid. Det tar ju ändå en stund att få ihop det med jästider och utbakning. Men så äntligen kände jag att det var dags, helt klart på tiden! Sen det att jag ska bjuda på fika på jobbet på tisdag kanske hade en liten inverkan också förstås... Imorgon ska jag jobba på annat håll, en kurs på förmiddagen, ett kundbesök på eftermiddagen och sen hem på kammarn för att skriva lite, så fullt ös med andra ord! 
 
Men nu till saken - saffransbullar var det ju. Jag fullkomligt älskar saffran, tror bestämt jag sagt det förut, men vanliga lussekatter med russin kan jag tycka är lite trista, så denna gång gjorde jag dels snurrade bullar, dels en butterkakeliknande saffransbulle, allt med fyllning av mandelmassa. Butterkakan tänkte jag ta med mig till jobbet, då tänker jag smälta lite vit choklad när jag kommer dit och ringla ovanpå... De andra bullarna är det vanligt pärlsocker på och de tänker jag spara här hemma. Så håll till godo, här kommer mitt sätt att göra dessa guldgula bullar på!! ;)
 
1 g saffran
2 msk rom (eller vatten)
50 g jäst för söta degar
150 g smält smör
5 dl fingervarm mjölk
½ tsk salt
250 g kesella
2 dl socker
cirka 13 dl vetemjöl
 
mjöl till utbakning
150-200 g mandelmassa
1 vispat ägg till pensling
 
Lägg saffranet i rommen (eller vatten) och rör om, låt stå cirka 30 minuter
Smält smöret och häll i mjölken, värm till fingervarmt
Smula jästen i bunken och häll på degvätskan lite i taget tills jästen smält
Tillsätt saffransrommen, kesella, socker, salt och det mesta av mjölet
Arbeta ihop degen noga tills den blir smidig och släpper lätt från kanterna
Låt degen jäsa övertäckt cirka 50 minuter
 
Det är nu man har tid att göra det där andra, som att dammsuga, eller ta en dusch eller så... Det gäller att prioritera och sortera bland allt man har att göra.. ;)
 
Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda lätt och dela den i 2 delar
Den första delen kavlar du ut till en stor rektangulär platta, ganska tunn
Riv mandelmassa över degen, forma sedan bullar av valfri modell och lägg på plåt eller i bullformar
 
Jag gör alltid snurror: viker degen på mitten mot mig, skär sedan i 1½ cm breda strimlor
Strimlorna tvinnar jag och snurrar ihop till en boll runt mina fingrar och lägger på plåt med bakplåtspapper
 
 
Kavla ut nästa bit likadant, med riven mandelmassa och allt..
Antingen gör du precis likadant med denna deg, eller så gör du en butterkaka:
 
Jag ställde enbart ringen till min springform på bakplåtspapper på plåten
Börja lägg bullar utmed den yttre ringen, fyll sedan på så att hela rundeln blir full
Bullarna ska ligga tätt
 
Pensla bullarna med uppvispat ägg, på de vanliga bullarna hade jag pärlsocker, på butterkakan tänker jag ringla smält vit choklad när det är dags att servera...
Grädda bullarna i ugn, 225 grader i 8-10 minuter, eller tills de blir genomgräddade och fått fin färg
Butterkakan kan behöva lite längre i ugnen, långt ned
Lycka till!
 
 
 
baka - bullar - fika - jul - julbaka - recept - saffran - vetemjöl